Рішення ради №860-64-VІIІ «Про затвердження Програми для кривдників на 2025-2027 роки у Медвинській сільській територіальній громаді»
Скликання: | VIII скликання |
Сесія: | 64 сесія 20.11.2024 |
Тип документу: | Рішення ради |
Дата прийняття: | 20.11.2024 |
Дата оприлюднення: | 22.11.2024 |
Номер документу: | 860-64-VІIІ |
Назва документу: | Про затвердження Програми для кривдників на 2025-2027 роки у Медвинській сільській територіальній громаді |
Прикріплені файли: |
УКРАЇНА
МЕДВИНСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
БІЛОЦЕРКІВСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
64 сесія VIII скликання
РІШЕННЯ
від 20листопада 2024 року с. Медвин № 860
Про затвердження Програми для кривдників на 2025-2027 роки у Медвинській сільській територіальній громаді
Відповідно до статей 89, 91 Бюджетного кодексу України, Відповідно до законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про внесення змін до Кримінального та Кримінально процесуального кодексів України, «Про внесення змін до Кримінального та Кримінально процесуального кодексів України, щодо захисту дітей від сексуальних зловживань та сексуальної експлуатації», «Про соціальні послуги», постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання домашньому насильству та насильству за ознакою статі», наказів МОН від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами», Міністерства соціальної політики України від 01.10.2018 № 1434 «Про затвердження Типової програми для кривдників», керуючись підпунктом 1 пункту «а» статті 27, підпунктами 7, 9 частини «а» статті 32, частиною першою статті 47, пунктом 1 частини другої статті 52, частиною шостою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні та з метою забезпечення розбудови системи запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в умовах децентралізації та запровадження комплексних дій та заходів спрямованих на зменшення масштабу такого явища в межах Медвинської територіальної громади, враховуючи при цьому рішення виконавчого комітету від 18.11.2024 № «Про схвалення проекту Програми для кривдників на 2025-2027 роки у Медвинській сільській територіальній громаді», враховуючи висновки та рекомендації спільного засідання постійних комісій, Медвинська сільська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму для кривдників на 2025-2027 роки у Медвинській сільській територіальній громаді (далі – Програма), що додається
2. Визначити головним розпорядником коштів Програми Медвинську сільську раду та відповідальним виконавцем Програми комунальну установу «Центр надання соціальних послуг» Медвинської сільської ради.
- Відділу фінансів Медвинської сільської ради при формуванні показників сільського бюджету Медвинської територіальної громади на 2025-2027 роки передбачити за поданням головного розпорядника коштів, потребу в асигнуваннях на реалізацію Програми, виходячи з реальних можливостей бюджету та його пріоритетів.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію сільської ради з питань освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров’я, соціального захисту населення.
Сільський голова Ігнатій СЕРГІЄНКО
- Медвин
- року
№ 860-64-VІIІ
Додаток
Затверджено
рішення Медвинської сільської ради
від 20.10.2024 № 860-63-VІIІ
ПРОГРАМА
ДЛЯ КРИВДНИКІВ НА 2025–2027 РОКИ У МЕДВИНСЬКІЙ СІЛЬСЬКІЙ ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ
Паспорт Програми
1. |
Ініціатор розроблення Програми |
Медвинська сільська рада |
2. |
Розробник Програми |
Служба у справах дітей Медвинської сільської ради |
3. |
Відповідальний виконавець Програми |
Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» Медвинської сільської ради |
4. |
Головний розпорядник коштів |
Медвинська сільська рада |
5. |
Учасники Програми |
Медвинська сільська рада, Відділ соціальної та ветеранської політики Медвинської сільської ради, служба у справах дітей Медвинської сільської ради, КУ «Центр надання соціальних послуг» Медвинської сільської ради, КНП «Медвинська амбулаторія загальної практики-сімейної медицини» Медвинської сільської ради
|
6. |
Строк реалізації Програми |
2025 - 2027 роки |
7. |
Джерело фінансування Програми |
Бюджет Медвинської територіальної громади |
8. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми |
В межах фінансових можливостей |
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
В України все більше переймаються проблемою домашнього насильства – одного з найболючіших соціальних явищ. В нашій країні та інших регіонах світу спостерігається значна різноманітність форм та способів знущання в сім’ях. Домашнє насильство – форма насильства, що найбільш прихована, часто не усвідомлювана ані постраждалими, ані представниками влади та суспільства. Однак саме домашнє насильство породжує цілу низку негативних суспільних явищ.
Насильство існує у всіх соціальних гpyпax, незалежно від рівня доходу, освіти, становища в суспільстві, класових, расових, культурних, релігійних, соціально економічних аспектів.
Оскільки, в суспільстві має місце розуміння важливості дотримання прав людини й особистих свобод, домашнє насильство набуває ознак соціально усвідомленої проблеми. Адже це вже не особиста справа кривдника та постраждалої, а проблема, що потребує загальної уваги й вжиття конкретних заходів на рівні державної політики, спрямованих на її вирішення.
В період воєнного стану існують ризики посилення конфліктів у сім’ях, зокрема, через емоційне напруження, економічні негаразди, тощо.
Домашнє насильство під час війни – поширене явище, яке стає ще більш небезпечним, ніж у мирний час. Людям, які зазнали такого насильства зараз, складніше знайти вихід – вони часто обмежені у пересуванні, мають залежність від кривдників фізично та матеріально.
Від домашнього насильства переважно страждають жінки, але ця проблема не може розглядатись, як суто жіноча. Проблема домашнього насильства повинна вирішуватись з огляду на її багатовимірність, базуючись на реальній ситуації в країні. Громадськість і держава зобов’язані протидіяти домашньому насильству, вживаючи заходів для зміни поведінки кривдників, що його вчиняють. Це дуже важливо, адже у випадку розлучення з одними партнерами, кривдники продовжують жорстоке поводження в інших стосунках, з дітьми, близькими та соціальним оточенням.
Діти, які зазнавали фізичного насильства та приниження від близьких людей, обов’язком яких є захист їх прав, можуть надалі мати проблеми з довірою та безпечною прив’язаністю, що часто спричиняє появу психологічного дискомфорту й розладів у родинних стосунках, низьку самооцінку та складнощі соціального функціонування. Діти, до яких батьки застосовують фізичні покарання, з одного боку, є постраждалими, а з іншого – нерідко самі стають кривдниками. Незалежно від того, хто чинить домашнє насильство над дитиною, одним із руйнівних наслідків цих дій є формування у скривдженого жорстокості та прагнення помститися.
Домашнє насильство є серйозним порушенням прав людини, які держава має відстоювати і захищати. Серед них – право на життя і фізичну недоторканність; право не бути об’єктом знущань чи жорстокого або принизливого поводження; право на свободу від дискримінації за ознакою статі; право на здоровий і безпечний розвиток тощо.
Україна ратифікувала низку міжнародних угод, узявши тим самим на себе зобов’язання щодо захисту людей від насильства, в тому числі і домашнього, а також є країною, яка одна з небагатьох держав світу реалізовує програми, спрямовані на корекцію ненасильницької моделі поведінки для осіб, які вчиняють домашнє насильство. Робота з кривдниками становить невід’ємну частину діяльності уповноважених органів з протидії домашньому насильству, оскільки допомагає таким особам осмислити власну насильницьку поведінку, усвідомити її витоки і прояви та змінити свою поведінку. Довготривала корекція поведінки особи, яка вчиняє домашнє насильство, не лише допомагатиме налагодити гармонійне життя в межах сім’ї, родини, а й поліпшуватиме майбутнє дітей, які перестануть бути свідками домашнього насильства.
«Програма для кривдників» (далі - Програма) передбачає комплекс заходів за результатами оцінки ризиків, спрямованих на зміну насильницької поведінки кривдника, формування у нього нової, неагресивної моделі поведінки у приватних стосунках, відповідального ставлення до власних вчинків та їхніх наслідків, до виконання батьківських обов’язків, на викорінення дискримінаційних уявлень про соціальні ролі та обов’язки жінок і чоловіків.
У Програмі терміни вживаються у значеннях, наведених у законах України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», інших нормативно-правових актах.
МЕТА ПРОГРАМИ
Метою Програми є корекція та зміна агресивної і насильницької поведінки кривдника, формування соціально прийнятних норм, гуманістичних цінностей і ненасильницької поведінки.
ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
Завдання Програми полягає у здійсненні заходів, спрямованих на:
- сприяння зміні насильницької поведінки кривдника;
- сприяння засвоєнню кривдником моделі сімейного життя на засадах гендерної рівності, взаєморозуміння, взаємоповаги і дотримання прав усіх членів родини, формування у кривдника конструктивної моделі поведінки у приватних стосунках;
- сприяння оволодінню кривдником знаннями про основні норми законодавства в сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, а також про види відповідальності за його вчинення;
- формування у кривдника відповідального ставлення до власної поведінки та її наслідків для себе та оточуючих;
- сприяння розвитку у кривдника емоційного інтелекту та самосвідомості;
- розвиток навичок кривдника до конструктивного безконфліктного спілкування, ефективної та ненасильницької комунікації;
- розвиток здатності кривдника виявляти, аналізувати та усвідомлювати свої негативні думки, когнітивні фільтри, помилки, емоції, керувати ними, розуміти їх наслідки.
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ
- Програму розроблено відповідно до Типової програми для кривдників, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 01.10.2018 року № 1434, статті 8 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», пункту19 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі», статті 13 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».
- Методики когнітивної психології спрямовані на досягнення довгострокових позитивних результатів через зміну когніцій, переконань особистості, мотивів поведінки, розв’язання її психосоціальних проблем.
- Робота із кривдником спрямовується на зміну деструктивних переконань особистості, корекцію когнітивних помилок, зміну дисфункціональної поведінки завдяки усвідомленню особою впливу думок на емоції та поведінку людини.
4.Реалізує Програму психолог КУ «Центру надання соціальних послуг» Медвинської сільської ради, який пройшов спеціальну підготовку та отримав сертифікат «Запобігання домашньому насильству та впровадження типової програми для кривдників
5. Фахівець, який реалізує Програму, повинен керуватися такими принципами :
- конфіденційності та захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних», що полягає в гарантуванні збереження особистої інформації та нерозголошення конфіденційної інформації без згоди особи;
- дотримання прав та свобод людини в процесі роботи з кривдником;
- недопущення дискримінації, що полягає в тому, що кривдник має право на отримання послуг незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, стану здоров’я, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними;
- компетентності та професіоналізму, що полягає в застосуванні спеціальних знань з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі;
- комплексності, що полягає у поєднанні різних форм і методів роботи в межах проведення Програми з урахуванням індивідуальних особливостей кривдника та стану його/її здоров’я.
6.Заходи з організації та забезпечення проходження Програми кривдниками проводяться на підставі інформації, отриманої відповідно до законодавства від суду, уповноваженого підрозділу органу Національної поліції України
- Інформування суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі, про ухвалення рішення суду про направлення кривдника на проходження програми для кривдників здійснюється відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», статті 21 7 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».
- Кривдника може бути направлено на проходження Програми на строк від трьох місяців до одного року у випадках, передбачених законодавством.
Також кривдник може брати участь у Програмі за власною ініціативою на добровільній основі.
- Не допускається проходження корекційної програми особою, яка перебуває під дією психоактивних речовин.
- Якщо особа, яку направлено на проходження Програми, змінює місце проживання, інформація про неї передається до уповноваженого підрозділу органу Національної поліції та структурних підрозділів державних адміністрацій та виконавчих органів місцевих рад, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству.
- У разі неприбуття кривдника для проходження Програми або ухилення від її проходження без поважних причин суб’єкти, відповідальні за її виконання, повідомляють про це письмово протягом трьох робочих днів уповноважений підрозділ органу Національної поліції для вжиття відповідних заходів.
- Програму також можуть реалізовувати фахівці, які мають фахову освіту психолог, психотерапевт, психіатр інших закладів на договірних умовах..
ПРОХОДЖЕННЯ ПРОГРАМИ
- Проходження Програми розпочинається діагностуванням кривдника.
- В основу Програми покладено загальні принципи психологічної корекції та соціальної реабілітації, що полягають у поєднанні діагностичного, мотиваційного та корекційного блоків:
- діагностичний блок передбачає проведення первинної діагностики причин насильницьких проявів, агресивної поведінки та підсумкової діагностики результативності проходження Програми;
- мотиваційний блок спрямовано на визначення та підвищення рівня мотивації для участі у груповій формі роботи в межах ї програми, формування або підвищення мотивації для зміни насильницької, агресивної поведінки;
- корекційний блок передбачає індивідуальну та групову форми роботи.
- Програма передбачає застосування інтерактивних форм і методів роботи з метою засвоєння інформації та відпрацювання необхідних навичок, використання на практиці отриманих знань і вмінь.
- Теми Програми (як індивідуальних, так і групових занять) висвітлюють питання, спрямовані на розвиток особистості, мотивацію до активної участі в процесі планування подальшого життя, оволодіння навичками ненасильницького спілкування, ефективної комунікації тощо.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ПРОГРАМИ
- Розподіл часу за модульними програмами здійснюється відповідно до додатку до цієї Програми.
- Схема роботи із кривдником відповідно до додатку до Програми визначається за результатами діагностики з урахуванням індивідуальних потреб, у тому числі віку, стану здоров’я, статі кривдника.
- Після завершення занять діагностичного та мотиваційного модуля розпочинається індивідуальна та/або групова робота.
- Після завершення індивідуальної та/або групової роботи проводиться вторинна діагностика за результатами проходження цієї Програми.
- Очікувані результати проходження цієї Програми:
1) знання: понять «насильство», «домашнє насильство» та «насильство за ознакою статі»; наслідків домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі; відповідальності за вчинення домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі; ознак насильства, агресії, жорстокого поводження; чинників формування агресивної поведінки; причин виникнення та шляхів запобігання конфліктам; методів аналізу конфліктних ситуацій; способів розв’язання конфліктів та визначення власної ролі в їх розв’язанні; впливу гендерних стереотипів щодо соціальних ролей жінки і чоловіка на міжособистісні стосунки;
2) навички: визначати незадоволені власні потреби, які викликають агресію та прояви гніву, шляхи задоволення потреб ненасильницькими засобами; задовольняти власні потреби в асертивний спосіб; аналізувати власні дії в ситуації домашнього насильства, насильства за ознакою статі та визначати свої власні можливості на шляху до життя без насильства; будувати безконфліктне спілкування, ефективну комунікацію із членами сім’ї та оточенням на основі взаєморозуміння та взаємоповаги; визначати перспективні цілі та формувати життєві плани, реалізовувати власні плани соціально прийнятим шляхом.
Очікувані результати
- Виконання Програми дасть змогу знизити рівень домашнього насильства, насильства за ознакою статі та забезпечити захист прав постраждалих осіб через удосконалення системи запобігання та протидії такому насильству, удосконалення відповідної нормативно-правової бази, запровадження дієвого механізму взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
- За результатами Програми буде забезпечено:
- зростання довіри громадян до суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання психологічних та інших бар’єрів у прийнятті та реалізації рішень щодо звернення до цих суб’єктів з приводу такого насильства;
- доступність і якість надання необхідних соціальних послуг особам, постраждалим від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, у тому числі дітям, людям похилого віку, особам з інвалідністю, громадянам, що належать до інших вразливих груп, у загальних і спеціалізованих службах підтримки постраждалих осіб, визначених Законом України “Про запобігання та протидію домашньому насильству”;
- спеціальну підготовку фахівців з числа суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, що забезпечуватиме підвищення якості надання відповідної допомоги;
- підвищення рівня обізнаності населення з питань запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, подолання негативних стереотипів і формування нетерпимого ставлення до ненасильницької моделі поведінки, посилення ролі чоловіків у протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі.
ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Фінансування Програми передбачається здійснювати за рахунок коштів бюджету Медвинської сільської територіальної громади, які щорічно затверджуються в межах реалізації сільських програм, а також за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.
КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Координація роботи щодо виконання Програми покладається на відділ соціальної та ветеранської політики Медвинської сільської ради та Службу у справах дітей.
Здійснення контролю за ходом реалізації Програми покладається на постійну комісію сільської ради з питань освіти, культури, молоді та спорту, охорони здоров’я, соціального захисту населення
Секретар сільської ради Людмила ОГНИСТА